TelAvivstyle

  • Subscribe to our RSS feed.
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Facebook
  • Digg

Friday, August 9, 2013

Daas Torah - Prohibition against clear and flesh colored stockings

Posted on 1:37 AM by Unknown



שו"ת אגרות משה 
 
אבן העזר חלק ד סימן ק


ו. אם יש טעם להקפיד שילכו הבנות באנפילאות כשאין מקפידין שלא יהו דקות כך שהבשר לא יראה מתוכן.


ובהא שיש אנשים שמקפידים שלא ילכו נשותיהן ובנותיהן בלא אנפילאות על רגליהן אבל אין מקפידין שיהיו האנפילאות באופן שא"א להראות שכתר"ה הקשה דאיזה חלוק יש דאם חשיבין לערוה גם למטה מהארכובה שקורין קני"א אין מועילין כלום דערוה בעששית אסור ואם כהמ"ב שאינו בדין ערוה אין צורך אנפילאות, האמת הוא שהוא לצניעות יותר מחמת שלהלכה עד הקני"א אינו ערוה. אבל איכא גם טעם להצניעות בזה משום שבעצם אין החוטים אף מהאנפילאות הדקין שייך שיראה בשר הרגלים והראיה שכשהן צבועין לבן ושחור לא נראה בשר הרגלים ורק מחמת שצבועין בצבע כמראה הבשר לכן נמצא שבעצם הם מכוסין ולא נראין כלל רק שנדמה לאינשי כנראין, שלכן אף במקום שהוא בדין ערוה ממש נמי הא איכא חלוק מאחר דעכ"פ הערוה מכוסה אך שיש לאסור משום דאיכא הרהור עכ"פ מזה שנראין כבשר וא"כ באם הוא מקום שאינו מביא לידי הרהור כהא דלמטה מארכובה אף אם היה עכ"פ בדין ערוה לא היה שום איסור, ונוגע לדינא ממש בקטנות שליכא הרהור אך שמ"מ הוא בדין ערוה שיהיה מותר באנפילאות כאלו, וזהו אולי טעמם.


והנני ידידו 
משה פיינשטיין
=================================================
שו"ת שבט הלוי חלק א סימן א

כבוד ידידי הרב הגאון הצ' אהוב למעלה ונחמד למטה כש"ת מו"ה בנימין זאב. יעקבזון שליט"א רב פאג"י סנהדרי' יצ"ו. אחדשה"ט באהבה וכבוד.

יקרת מכתבו קבלתי ושמחתי להקשיב משלומו הטוב. ואודות שאלתו שאלת חכם בענין הנשים גם נשואות ההולכות בלי גרבים, אם יש בזה גלוי ערוה מצד הדין ואם צריך למחות.

אעבור פרשתא דא בקיצור וה' יהי' אתנו.

בברכות כ"ד ע"א אר"י טפח באשה ערוה למאי אילימא לאסתכולי והאמר ר"ש וכו' אלא באשתו ולענין ק"ש א"ר חסדא שוק באשה ערוה. ופירש"י שוק באשת איש ערוה להסתכל וכן באשתו לק"ש. ובשו"ע סימן ע"ה ס"א טפח מגולה באשה במקום שדרכה לכסותו וכו' וברמ"א וי"א דוקא באשתו אבל באשה אחרת אפילו פחות מטפח הוי ערוה. וכתב בספר משנה ברורה שם אבל פניה וידיה כפי המנהג שדרך להיות מגולה באותו מקום וכן פרסות רגל עד השוק והוא עד מקום שנקרא קני"א בל"א במקום שדרכן לילך יחף מותר לקרות כנגדן וכו' אבל זרועותיה ושוקה אפי' רגילין לילך כדרך הפרוצות אסור ע"כ, וציין שם דדבריו לקוחים מהח"א ופמ"ג.

והנה מוכח מזה דדעת הגאון מ"ב דדרך הפרוצות דהוא בכלל דת יהודית שמוציאין עבורה אשה מבעלה מעיקר הדין עפ"י המבואר כתובות ע"ב מתחיל רק מארכובה דהיינו קני"א ולמעלה ונמשך בזה אחרי החיי"א ופרמ"ג, ובמכתה"ג דבריו צ"ע, דדברי החיי"א אינם משמע כן וגם בדברי הפמ"ג צ"ע.

וז"ל החיי"א כלל ד' ס"ב כל גופה של אשה מה שדרכה להיות מכוסה נקרא ערוה וכו' וכן פרסות רגליה במקום שדרך לילך יחף מותר אבל זרועותיה ושוקה אפי' רגילין בכך כדרך "פרוצות" אסור ע"כ, הרי דלא התיר אלא פרסות רגליה, אבל לא חלק הרגל שלמעלה מן הפרסה דהיינו קנאכע"ל בל"א עד ארכובה (קני"א) דזה באמת בכלל שוק כאשר אבאר אי"ה להלן.

אלא דעיקר העתקת מ"ב בזה מהפמ"ג, וגם זה צ"ע, דז"ל הפמ"ג במ"ז סק"א והוי יודע דלשון שוק הוא מארכובה (עיין רש"י ויקרא ז' ל"ב, ובתוי"ט פ"י דחולין מ"ד וכ"פ הרמב"ם פ"ט ה"י ממעה"ק ושוק לפעמים נקרא ירך, כ"ז בפרמ"ג), ונמצא כל הרגל עד הקני"א במקום שהולכין יחף ומגולה אפשר אין חשש וכו' עכ"ל. הנה הפמ"ג כתב זה דרך אפשר והמ"ב החליט הדברים.

אמנם גם גוף דברי רבינו הפמ"ג לא זכיתי להבין מש"כ דשוק באדם מתחיל רק מארכובה דהיינו הקני"א ולמעלה והיינו משום דהבין הפמ"ג דשוק דאדם דומיא דשוק דבהמה דמבואר לענין חזה ושוק במשנה וגמרא חולין שם ובתוי"ט שם וברמב"ם הנ"ל דהוא מפרק ארכובה התחתונה ולמעלה עד הגוף ב' פרקים דהיינו פרק אמצעי מן הרגל ופרק העליון וס"ל להפמ"ג דארכובה התחתונה של בהמה כנגדה ארכובת האדם דהיינו הקני"א ורק משם ולמעלה מתחיל השוק, וזה צע"ג דהא כבר הוכיחו תוס' מנחות ל"ז ע"א ד"ה קיבורית דשוק דאדם לא הוי כשוק דבהמה, דשוק דאדם מתחיל מיד אחר הרגל התחתון לפני הארכוביא דהיינו הקני"א, וכן הוכיח הגרעק"א בתשובותיו מהדו"ת סימן כ"ח בראיות נכונות דשוק דאדם למטה מן הקני"א, וא"כ תמה אני על עצמי דמה"ת לנו לחלק בין שוק דאדם דמתניתין דאהלות פ"א שהביאו תוס' הנ"ל ועוד כ"ד דמוכח כן כמבואר בתשובת הגרעק"א לשוק של ענינינו דלימא דשוק של גלוי ערוה רק למעלה מן הארכובה, וכיון דכל חילי' דפמ"ג רק מדמיון שוק של בהמה וכבר כתבנו דאין משם ראיה, א"כ שוב הדרינן לסתם לשון שוק שבשאר מקומות שכולל נמי חלק הרגל אשר למטה מן הקני"א, ושפיר דייק החיי"א לכתוב וכן פרסות רגליה וכו', דרק זה מותר באיתגליא, וכל השאר צריך להיות מכוסה, או בבגד, או עכ"פ בגרבים.

ונראה לענ"ד ראיה לזה מלשון הב"י ממש"כ על דברי הטור בסימן ע"ה שכתב וכן אם שוקה מגולה וכו' וז"ל הב"י כלומר שאע"פ שאינו מקום צנוע באיש הוי ערוה באשה, ואי ס"ד דהיינו ממקום הברך עד הגוף, היתכן קס"ד כזאת שמקום זה לא יהיה ערוה באשה מקום שהוא המרגיל הכי גדול לערוה ורגליה יורדת מות כתיב. ותו דגם באיש מקום זה מקום צנוע הוא, כדמשמע במגילה כ"ד ע"א ע"ש רש"י ד"ה פוחח ועש"ה כ"ד ע"ב רש"י ד"ה קטן, ועש"ה בהגהות הב"ח אות ב' דמפורש כן וע"ש בטו"א ורש"ש בזה. אלא כנ"ל דהבית יוסף קרא גם לפרק שלמטה מן הארכובה שוק וזה דקמ"ל דגם זה בכלל ערוה לענין ק"ש וגלוי ערוה לענין אשת איש.

וכיו"ב מדברי הב"ח שם במה שכתב דהיה סברא מבחוץ דאין לחוש כלל לגילוי השוק וכו' ואפילו בא"א ליכא איסור להסתכל בהם (לולא דקמ"ל הטור) דמן הסתם הן מלוכלכות בטיט וצואה ולא יגיע לידי הרהור וכו' יעש"ה ופמ"ג הנ"ל ואי ס"ד דהב"ח אשוק שלמעלה מן הארכובה עד הגוף קאי, א"כ אין לך תמהון לבב גדול מזה שיעלה על לב שום טועה דיהיה מותר להסתכל בא"א בירך הסמוך למקום הגוף ממש. וגם וכי שם מן הסתם מלוכלך בטיט וכו' (והיינו מחמת מלאכה וכיו"ב כמש"כ הפמ"ג), אלא ודאי כמש"כ עפ"י תוס' מנחות הנ"ל דשוק דאדם מתחיל למעלה מרגל התחתון, ועפ"י דין צריך להיות מכוסה או בבגד או בגרבים וכיו"ב, ולא מצאתי כדי סמיכה להתיר, מאחר שבחיי"א מבואר לאיסור ובפמ"ג אינו מבואר להיתר כנ"ל. והקב"ה יצילנו משגיאות ויטהר לבנו לעבדו באמת. ידידו דוש"ת מצפה לחסדי ה'.

ועיין בלשון רשב"ם ב"ב נ"ז ע"ב ד"ה לפי, משמע קצת כדברינו, וכבר העיר בזה בתשובת צור יעקב ח"ב סי' א' בהגה בן המחבר זצ"ל, וע"ש בפנים התשובה. וכבר כתבנו דבתשובת הגרעק"א מהד"ת הכריע כדהתוס' מנחות ל"ז דיש חילוק בין שוק דאדם לבהמה והיינו לחומרא כמש"כ. .
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest
Posted in | No comments
Newer Post Older Post Home

0 comments:

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)

Popular Posts

  • Negel Vasser – An Overview by Rabbi Yair Hoffman
    5tjt     When we wake up in the morning we wash our hands from a vessel in a specific manner: three times on each hand, switching off each t...
  • Weiss-Dodelson divorce battle in the news again: Context & documentation
    The following Jewish Week article written by a relative of the wife is obviously not an objective or balanced account of this divorce case ...
  • The need for WOW!! as an indication of the deterioriation of the system
    At the last session of our discussion group, Rav Triebitz noted that there are various ways of dealing with a sick society  - a society tha...
  • Baal Keri on Yom Kippur - sign of righteousness?
    The following is a puzzling gemora regarding Yom Kippur and determining personal righteousness. I have added Rashi, Mishna Berura and Magen ...
  • Rabbi Micha Berger: Why Yeshiva World preferred Mussar Movement to Chassidus
    I asked Rabbi Micha Berger: Would you be interested in writing a guest post ... including an explanation why Lita was not receptive to Chas...
  • Rav Shlomo Fisher - The halachic significance of public acceptance by the masses
    Addded additonal material 9/16/13. The following is a very fascinating and provocative essay by Rav Shomo Fisher explaining the authority o...
  • The rift between the chareidim and secular in Israel - a summary
    Tablet Magazine    There’s an oft-repeated story of David Ben-Gurion, Israel’s founding prime minister, paying a visit in the 1940s to Avro...
  • Rabbinic infallibility: Examples of Rabbis apologizing for harmful mistakes
    After calling  for the rabbis - who condemned Rav "S" as a moser and drove him out of Lakewood - to publicly apologize, I realized...
  • RCA Issues Clarification of Its Position on reporting Abuse - Kolko case & Rav Belsky
    Update: The RCA acknowledges it is bothered by the fact that Rav Belsky's position on the Kolko case is inconsistent with the official ...
  • Reporting on mayoral primaries distorts Jewish tradition
    NY Times    While the Democratic field remained unsettled, Mr. Lhota was moving on Thursday to reach out to potential supporters. In the mo...

Blog Archive

  • ▼  2013 (300)
    • ►  September (31)
    • ▼  August (69)
      • Baal Keri on Yom Kippur - sign of righteousness?
      • Compromise allows Eida leader to climb down from a...
      • Teacher gets 30 days in jail for raping 14 year ol...
      • Sexual abuse in New Square Special Report from TV ...
      • "Frum" halachic concerns about abuse - causes ment...
      • Kosher Get Deposited but rejected by NY State Judge
      • Conservative & Reform Jews find High Holidays boring
      • Iron Dome has curbed Palestinian terror attacks
      • MK Dov Lipman interviewed by Rabbi Yair Hoffman
      • Yeshiva University: Official abuse report released
      • Man initiates adultery because of egotism
      • Be on the Correct Side of This Issue! by Rabbi Efr...
      • Was marriage traumatic for children in Middle Ages?
      • Modern Orthodox leader condemns failure to critici...
      • Camp Jihad: UN camps teaching hatred for Israel
      • Does a Mitzvah lead to another Mitzvah, or to a Sin?
      • Growing hasidic population in N.Y. causing conflicts
      • Pedophile claims he was married to the boy he was ...
      • Lakewood: Gender segregation on buses
      • Blood test indentifies high suicide risk
      • Weberman Case: Video of interviews on Huffington Post
      • הרב אופמן נגד הגאב"ד: "אין קברים בבית שמש"
      • Drastic cuts on yeshiva stipends starting this month
      • Not everyone should be a professor - or gadol!
      • Torah Psychotherapy: Learned from Torah or doesn't...
      • Video of settler brutally tasered by police causes...
      • Rape: Trauma to victim or simply sexual violence, ...
      • Views which grate on modern sensibilities:Sexual a...
      • Former "hilltop youth" saves Arab's life at Damasc...
      • Kashrut supervisor arrested for molesting children
      • Do frum self-help books contain ancient Torah wisd...
      • Stop and Frisk: Police must ignore that minorities...
      • D.A. Hynes Silent on false claim that his opponent...
      • Grandfather serving 35 years for abusing granddaug...
      • Science Is Not the Enemy vs It doesn't have all th...
      • ואללה חדשות בחשיפה דרמטית על מה המאבק של אתרא קדיש...
      • Maccabi basketball coach jailed for 8 years for se...
      • Sri Lanka faces a growing epidemic of child abuse
      • Rabbi Chaim Druckman continues to support Mutti El...
      • National Archives Unveils Iraqi Jewish Artifacts i...
      • Satmar attack: "The man called Rab"d - rebellious ...
      • Psychology’s brilliant, beautiful, scientific mess...
      • Beit Shemesh: Facts about the graves
      • Question about Rambam's view of murder
      • Preventing sexual abusers of children from reoffen...
      • Is it better to be normal or frum?
      • A Kohain and the Daughter of a Jewish Mother by Ra...
      • Revolutionary use by Hassidim of Internet to impro...
      • 12 Steps :The spiritual/scientific basis of addict...
      • Daas Torah - Prohibition against clear and flesh c...
      • Anthony Weiner Meets with the Orthodox Jewish Media
      • Sexual abuse and cover-ups in an insular religious...
      • Eli Beer, the founder and president of United Hatz...
      • Weberman: The story of rape in Chassidic Williamsburg
      • Campus rape:Importance of a nationwide coalition ...
      • Weiss-Dodelson divorce battle in the news again: C...
      • Testimony of minor is not to determine guilt but o...
      • Moti Elon convicted today of sexual assault on minor
      • We've come a long way - It is now commonplace to c...
      • Difficulty of knowing how to react to reports of s...
      • Schlesinger Twins: BBC interview with Beth Alexander
      • Moroccan royal pardon of pedophile causes violent ...
      • Motti Elon: Additional graver allegations of abuse...
      • Molester David Kramer: Court papers for sentencing
      • Happiness May Come With Age, Study Says
      • Are Orthodox Feminists the agents of change in the...
      • Police complaint made because of intimidation aga...
      • Rabbi Rapoport's clarification regarding the Levy ...
      • Abuse in Australlia - Program about the shunning o...
    • ►  July (58)
    • ►  June (82)
    • ►  May (60)
Powered by Blogger.

About Me

Unknown
View my complete profile