כנסוע הריי"ל מוקנה בא לפני ר' ישראל סלנטר להפריד ממנו ויאמר לו: "רבי ברכני". ויאמר אליו רי"ס: "לא רבך אני, כי נפרדים אנו בתכונותינו ושיטתנו. אני עוסק בכלל ומעלים עין לפעמים מן הפרט. ובך אני וראה כי אין לך חפץ וכשרון לעניני כלל ואתה ערסק רק בפרט, בהשלמת נפשך. עלי אני מתפלל: הלואי שהכלליות שבי לא תפסיד את הפרטיות שבי . ולך אומר: 'יהי רצון שהפרט שלך יהי משוכלל ומושלם באופן שתוכל להיות מופת לרבים ודוגמא להכלל . ואתה, בן התורה, הלא ידעת כי התורה נדרשת בכלל ופרט, ויש כלל הצריך לפרט, ויש פרט הצריך לכלל . ואם כן לפי האמת אין פירוד בינינו , וכל גבר במסלתו וכשרונו ילך , ובלבד שלא ;יעבט את ארחותיו. ואתה ר' ירוחם ברכני גם אני". ויען הצעיר בסגנון מאמר חז"ל הידוע (תענית ה:)” אילן אילן , במה אברכך? אם בתורה וחכמה - הלא באלה ידך רב לך. ואם במוםר ומרות, הלא אתה חוא שר אוצרותיהם. ואם בעושר וכבוד, הלא אתה ממאם בהם ומבטלם כעפרא דארעא. אלא יהי רצון שיהיו צאצאי רוחך , המה תלמידיך , כמותך , ולא תעלה עליהם קנאת אדם ושנאתם , ולא תבוש ולא תבלם בהם לא בעולם הזה ולא בעולם הבא". ר' ישראל אנגיד ואתנח [חולין נז.] , ויפרד ממנו בנשיקה.
Friday, June 7, 2013
Rav Yisroel Salanter & the Godol M'Minsk give each other berachos
Posted on 1:43 AM by Unknown
הגדול ממינסק This is an excerpt found on page 34
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment